Fotograferen met HARMAN RED 125 Redscale Film - Mijn ervaring

HARMAN RED 125 is een 35mm Redscale-film met een opvallend karakter. Deze film is voor liefhebbers van analoge fotografie die op zoek zijn naar een unieke look. Afhankelijk van de belichting levert hij warme tinten die variëren van diep rood tot helder oranje. Als je eens wilt experimenteren met kleur en sfeer is dat perfect.

Door René Achenbach

René Achenbach is een gepassioneerd fotograaf met roots in de bruidsfotografie. Tegenwoordig focust hij zich op evenementen-, bruids- en theaterfotografie. Zijn creatieve hoogtepunt is Achenbach ARCHiTEKTUR, een eigen project dat hij sinds 1989 ontwikkelt.

Wat is HARMAN RED 125 Film?

Harman Red 125 is een professioneel afgewerkte redscale-film die ontwikkeld wordt met C41-chemicaliën. De film is gebaseerd op de Phoenix-emulsie en zit in DX-gecodeerde 36-opnamen cassettes. Dankzij de hoge roodgevoeligheid, de heldere filmbasis en het ontbreken van een anti-halatie-laag, is deze film perfect geschikt voor redscale-fotografie. Met een flexibele gevoeligheid van ISO 50 tot 400 kun je experimenteren met belichting. De kleureigenschappen variëren van sterkte, afhankelijk van de belichting.

  • Onderbelichting - Grovere korrel, opvallende schaduwen en diepe roodtinten
  • Normale belichting - Normale korrel, zachtere schaduwen, consistente oranje tinten
  • Overbelichting - Fijnere korrel, heldere en contrastrijke beelden, variërende tinten
Keulen binnenstad
mannen verkleed als konijn

HARMAN RED 125 Redscale-film gebruiken

Rose Montag in Keulen - dat betekent een dag vol kleur, kostuums en gezelligheid! De perfecte gelegenheid om de gloednieuwe HARMAN RED 125 te proberen. Met mijn Canon EOS 30V en drie snelle zoomlenzen (16-200mm f/2.8) ging ik op pad om de unieke momenten van deze dag vast te leggen op film.

De film in actie

Met zijn ISO 125-gevoeligheid is de HARMAN RED 125 perfect voor zonnige dagen, maar kan hij in schaduwrijke gebieden snel langere belichtingstijden vereisen. Dankzij mijn lichtsterke lenzen kon ik dit gemakkelijk compenseren. Voor de zekerheid had ik ook een krachtige flitser in mijn Cullmann-tas. Anders dan bij een digitale sensor wordt hier echt filmmateriaal gebruikt - een detail dat analoge fotografie bijzonder maakt.

Domtoren in Keulen
Verkleed op Rosen Montag

Belichting en eigenschappen van de film

Je merkt de gelijkenis met de PHOENIX 200 zodra je begint met fotograferen: de film vereist een nauwkeurige belichting - bijna net als diafilm. Ik heb standaard belicht op ISO 125 en afhankelijk van de situatie met een half diafragma naar beneden gecorrigeerd. Een juiste belichting is vooral belangrijk als er een sterk contrast is tussen lichte en donkere gebieden.

Ik raad spotmeting aan voor tegenlichtopnamen, omdat anders de korrel erg uitgesproken wordt en de typische warme oranje tinten bijna bruinachtig worden.

Een bijzonder detail: op sommige foto's zijn kleine witte puntjes verspreid over het oppervlak. Ik zie dit als een charmante eigenschap van analoge fotografie - bijna zoals de blauwe stippen die we kennen van de PHOENIX 200. Omarm dit, het is een “feature”, geen bug!

binnenstad Keulen
vrouwen Rosen Montag

Digitalisering en nabewerking

Het scannen met mijn Minolta Dimage Scan Elite 5400 verliep probleemloos. Ik heb de negatieven gescand met een resolutie van ongeveer 24 megapixels en vervolgens ontwikkeld in Lightroom. Dit betekent dat afdrukken op groot formaat ook mogelijk zijn zonder de resolutie van de film te overschrijden.

Conclusie - de ervaring met de HARMAN Redscale film

De RED 125 is een spannende film met een heel eigen karakter. Iedereen die ermee werkt, moet zich ervan bewust zijn dat een nauwkeurige belichting de sleutel is tot goede resultaten. Onder ideale lichtomstandigheden levert hij indrukwekkende kleuren en een aangename korrel. Voor liefhebbers van analoge fotografie die op zoek zijn naar een unieke look, is deze film zeker een interessante optie.

Delen

Ook interessant

Copyright © 2025 Transcontinenta. All rights reserved.