LK Samyang 14–24mm f/2.8 Review - Dé compacte Sony FE Groothoek

Als fotograaf ben ik altijd op zoek naar lenzen die presteren, en die ook licht en compact genoeg zijn om overal mee naartoe te nemen. Toen LK Samyang in samenwerking met Schneider Kreuznach de nieuwe 14–24mm f/2.8 FE lanceerde, wist ik meteen dat ik deze groothoek moest meenemen op avontuur als vervanger van mijn oude maar vertrouwde 16-35mm. De Lofoten in Noorwegen leek mij de perfecte bestemming: ruige bergen, onvoorspelbaar weer en licht dat constant verandert. Ideaal om te ontdekken wat deze lens écht kan.

Review & fotografie: Mel Zagers

Mel Zagers is een Belgische freelance fotograaf en videomaker. Hij begon in 2017 met video’s maken en groeide in 2019 uit tot professioneel creator. Vandaag werkt hij aan uiteenlopende projecten: van reis- en landschapsfotografie tot commerciële videoproducties. Zijn werk kenmerkt zich door gevoel voor sfeer en oog voor detail.

Eerste indruk: LK Samyang 14–24mm voor Sony FE

Bij het vasthouden van de LK Samyang 14–24mm f/2.8 FE valt meteen op hoe licht en stevig hij aanvoelt. De metalen behuizing met de matzwarte afwerking straalt kwaliteit uit. De lens is niet te groot waardoor deze perfect in balans is op mijn Sony, de lens is ook ideaal om op een gimbal te plaatsen doordat hij licht en compact is. De focusring draait soepel, en de afwerking voelt aan alsof hij tegen een stootje kan.

Samyang compacte groothoeklens voor Sony FE
bergen met water

Bouwkwaliteit, design en afwerking van het objectief

Wat me vooral opvalt, is hoe compact deze lens is voor zijn bereik. Een 14mm groothoek die niet uitsteekt of zwaar aanvoelt is zeldzaam, zeker in deze kwaliteitsklasse. Dankzij de samenwerking met Schneider-Kreuznach is de optische constructie perfect: minimale vervorming, sterke contrastweergave en bijna geen chromatische aberratie, zelfs bij open diafragma op 2.8. Wat de lens ook uniek maakt voor een ultra-wide angle, is de 77mm filter thread. Doordat deze geen bol glas heeft op het frontelement kun je gewoon normale filters gebruiken: ND, UV, CP.  Dit is voor videografie ook ideaal.

vrouw kijkt over de Lofoten
Rode huizen van de Lofoten

De 14–24mm compacte groothoek testen in de Lofoten

Weinig plekken maken zo een indruk op een fotograaf als de Lofoten. Dit is een eilandengroep in Noorwegen. Het licht verandert om de paar minuten: wolken rollen over bergtoppen en de lucht klaart soms volledig op, om vervolgens weer volledig grijs te worden. Donder en regen op het ene moment en dan weer de golden glow op het andere moment. Een ideale plek dus om een groothoek te testen die tegen een stootje kan.

"De resultaten zijn indrukwekkend: haarscherp tot in de hoeken, met een natuurlijke overgang in de kleuren."

Tijdens de eerste ochtend in Reine, een stad in de Lofoten, gebruikte ik de lens op 14mm bij f/2.8 toen de lucht nog oranje was van de opkomende zon. De resultaten zijn indrukwekkend: haarscherp tot in de hoeken, met een natuurlijke overgang in de kleuren. Zelfs de fijnste structuren in de rotsen zijn behouden. Ook in wisselend weer bleef de lens overtuigen. De coatings van Schneider Kreuznach zorgen ervoor dat regendruppels en tegenlicht nauwelijks invloed hebben op contrast of flare. Zelfs wanneer ik rechtstreeks richting de zon fotografeerde, bleef het beeld zuiver en controleerbaar.

gebergte in Noorwegen
zonsondergrond berg
Reine in Lofoten, noorwegen

Hoe is de Autofocus, scherpte en de kleurweergave?

De autofocus reageert snel en is stil. Dit is perfect voor zowel fotografie als video. De lens werkt ook perfect voor face en eye tracking. Zelfs in de schemering, wanneer het contrast laag is, stelt de lens moeiteloos scherp. Bij f/2.8 levert hij een helder en gedetailleerd beeld. En wanneer je iets meer toedraait naar f/5.6 wordt de lens alleen maar scherper. De kleurweergave is levendig, maar realistisch. De lens geeft de beelden met een subtiele punch. 


Enige wat ik opmerk op 14mm geeft deze een beetje vignetting, maar dat is direct weg te werken met de Adobe Camera Raw profile in Lightroom. Je kunt van de Samyang website een profiel downloaden. Al vind ik dat beetje vignetting niet erg, want je krijgt wel een lens met screw-on filters.

Mel met Sony a7 en Samyang compacte 14-24 lens
man op berg
camera in de hand

De ervaring met het gebruiksgemak & balans

De LK Samyang 14–24mm f/2.8 FE voelt perfect uitgebalanceerd op mijn Sony-body, zowel op statief als handheld of op een gimbal. Er is geen front-heavy gevoel en voor reisfotografie is dat essentieel. Het is een lens die je moeiteloos in je rugzak kan stoppen zonder dat deze je tegenhoudt. De lenskap is geïntegreerd in het ontwerp, wat handig is voor bescherming en transport.

Ook tijdens lange dagen buiten bleef de lens betrouwbaar. De afdichting tegen stof en vocht bleek effectief: zelfs na uren wind, regen en zoutlucht had ik geen last van condens of vlekken op het glas. Voor iemand die vaak in ruige omstandigheden fotografeert, geeft dat gemoedsrust.

Voodoo festival - sfeerbeeld
Voodoo festival - sfeerbeeld
Voodoo festival - sfeerbeeld

Van natuurfotografie tot nightlife

Na de bergtoppen van de Lofoten nam ik de lens mee naar een totaal andere setting: nightlife en festivalomgevingen. Naast landschapsfotografie ben ik ook een fotograaf in de nightlife scene. En eerlijk? De lens stelde niet teleur. Door het diafragma van f/2.8 is deze lens ook goed geschikt voor weinig licht. Tijdens optredens en het dansen van mensen wist de autofocus bewegende onderwerpen moeiteloos te volgen.

Flare wordt netjes gecontroleerd, en het brede perspectief maakt dat je de hele sfeer kunt vastleggen en al dit in een compact formaat. Dat maakt deze Samyang-lens niet alleen goed een landschapsfotografie, maar ook een verrassend sterke optie voor eventfotografie.

bergen met sneeuw
sony camera met Samyang lens op rots

Conclusie - Wat vind ik van de LK Samyang 14–24mm f/2.8 FE?

De Schneider Kreuznach x LK Samyang 14–24mm f/2.8 FE is meer dan zomaar een compacte groothoek. Het is een lens waar ik op kan rekenen, degelijk gebouwd en optisch indrukwekkend. Hij is veelzijdig genoeg om mee te nemen van bergtop tot backstage. Voor mij combineert deze lens drie dingen die zelden samenkomen: beeldkwaliteit, draagbaarheid en front screw-on filters. Of ik nu midden in de Noorse natuur sta of tussen festivallichten beweeg, hij levert consequente beelden.

De LK Samyang 14–24mm f/2.8 FE  is voor fotografen die net als ik houden van avontuur, reisfotografie of low-light scenes houden. Of videografen die een wijdere zoomlens zoeken dan een standaard 16-35, die toch licht en compact is. En waar je variable ND-filters op kan plaatsen, daar is deze lens dus perfect voor. Het is een lens die zeker zijn plekje in mijn rugzak gaat behouden.

Delen

Ook interessant

Copyright © 2025 Transcontinenta. All rights reserved.